Nr konta: 49 1240 1994 1111 0010 3092 3882. Przekaż nam 1% podatku. Wpisz nasz KRS 0000 342 704 w swoim zeznaniu podatkowym lub skorzystaj z darmowego programu do rozliczenia PIT

Jak radzić sobie z lękiem spowodowanym stratami i zmianami? Nie tylko w czasach pandemii

W okolicznościach, gdy doświadczasz trudnej sytuacji, takiej jak strata lub niespodziewana zmiana, zwyczajnie się boisz. I to jest normalne. Pierwszą podstawową funkcją żywego organizmu jest to, by przeżyć. Jeśli w dotychczasowy świat wtargnęło coś, czego nie znasz,  boisz się o swoje życie i bezpieczeństwo. Sprawdź, jak możesz radzić sobie z lękiem, niepokojem spowodowanym stratami i zmianami – nie tylko w czasach pandemii Covid-19.

Utrzymywanie swojego ciała, umysłu i ducha w ciągłym napięciu powoduje zablokowanie się na to, co otacza cię wokoło. A co najważniejsze, na znalezienie rozwiązania, ponieważ każda sytuacja lub problem ma swoje rozwiązanie. Nie zawsze takie, jakiego się spodziewamy, ale ma.

1. Zaakceptuj możliwość straty

Zdrowie, miłość, pieniądze to dla wielu ludzi trzy najważniejsze wartości. Obecna sytuacja informacyjna i gospodarcza w kraju spowodowała zachwianie się tych trzech filarów. Jednak  masz ogromny wpływ na to, aby twoje filary były stabilne. Pierwsza i najważniejsza sprawa: zaakceptuj fakt, że wszystko to, co do tej pory robiłeś zawodowo i prywatnie, może zwyczajnie się skończyć, że będziesz niektóre tematy zaczynać od nowa. To klucz do ruszenia wprzód i szansa na pozytywną zmianę.

Możesz na przykład:

  • Znaleźć zupełnie inną pracę niż ta, którą miałeś do tej pory.
  • Zmienić miejsce zamieszkania.
  • Uważniej zająć się finansami.
  • Bardziej zadbać o zdrowie.Kobieta spokój miasto

2. Jedna wenta, czyli jak znaleźć jasne strony

Kiedy dopuścisz powyższe do siebie i ochłoniesz z pierwszego szoku, czas zająć się znalezieniem dobrych stron kiepskiej sytuacji. To pozwala popatrzeć na nią z dystansu. A co najważniejsze, wytworzy dobre nastawienie, tak potrzebne do przetrwania.

No dobrze, a jak znaleźć tę pozytywną stronę, skoro wszystko jest nasączone strachem i niepokojem?

Bogdan Wenta – trener polskich piłkarzy ręcznych, stworzył nową jednostkę czasu – jedna wenta, czyli 15 sekund. Tyle wystarczyło, aby polska drużyna wygrała mecz z Norwegią. Drużyna była odpowiednio przygotowana i zmotywowana przez trenera. Zaufali trenerowi, zaufali sobie, że mogą i tak zrobili!

15 sekund to wystarczający czas również dla ciebie.

A teraz, przyjrzyj się swoim reakcjom na to, co słyszysz, widzisz i czego doświadczasz. Możesz sam/a wybrać, jak reagować na to, co do ciebie dociera! Między bodźcem a reakcją na niego  jest trochę czasu. Tu znajduje zastosowanie określenie „jedna wenta”. Masz 15 sekund na to, aby zdecydować, czy pozwolisz dotknąć się tym gorącym pogrzebaczem, czy nie.

Wbrew pozorom, łatwo się tego nauczyć:

  • Gdy usłyszysz lub doświadczysz czegoś, cocię niepokoi, zadaj sobie pytanie: dlaczego mnie to niepokoi?
  • Poczuj, w którym miejscu w ciele umiejscowiły się dolegliwości związane z niepokojem np. w klatce piersiowej, w obrębie brzucha
  • Zapytaj siebie „Jak chcę się czuć w tej sytuacji?”. Bo możesz wybrać! Np. „Chcę czuć spokój, zadowolenie, radość”.
  • Przypomnij sobie ten stan, kiedy było ci miło i dobrze.
  • Wyobraź sobie, że wyrzucasz niepokój i zamieniasz go na to, jak chcesz się czuć.
  • Oddychaj!

Między informacją a twoją reakcją możesz też tylko odliczyć 15 sekund. I skupić się na myśli, jak jest naprawdę.

Ćwicz tę umiejętność, przynajmniej przez 21 dni. Wyrobisz sobie dobry nawyk reakcji na trudne sytuacje.

Mężczyzna budowanie równowaga

3. Codzienna dobra rutyna, czyli inne sposoby zadbania o siebie

Co możesz jeszcze zrobić dla siebie?

  • Sprawdzaj w różnych źródłach, wiarygodność informacji, które słyszysz.
  • Porozmawiaj z kimś komu ufasz, z kimś kto ma inne poglądy niż twoje. Dlaczego? Pokaże ci sytuację zupełnie w innym świetle. Jeśli nie masz takiej osoby, porozmawiaj ze specjalistą, terapeutą, coachem kryzysowym. To kosztuje tylko trochę czasu, a zyskujesz spokój i rozwiązania.
  • Każdego dnia wypisuj 10 rzeczy, za które jesteś wdzięczny (nawet trudne sytuacje, które cię spotkały) i wykorzystaj je do swojego rozwoju, rozwoju twojej działalności, firmy.
  • Oddychaj i licz do 15-tu.

Autor

Katarzyna Dolak-Mazurek – autorka, trener, ekspertka akcji #ZłapRównowagę Fundacji ADRA Polska

>>>ZOBACZ TAKŻE:

>> O ADRA Polska w “Gazecie Wyborczej” – wywiad z prezesem Fundacji

>> Jak komunikować się z dzieckiem? O dobrej komunikacji z perspektywy rodzica

 

 

 

 

 

 

 

 

Close Menu
×

Zapisz się do newslettera